2013-08-16
щодо організації та проведення першого уроку в початкових класах
Алла Седеревічене,
завідувач навчально-методичного кабінету
початкової освіти
У 2013-2014 навчальному році загальними темами до проведення першого уроку можуть бути:
· в 1-му класі – «Школа відкрила нам двері свої»;
· в 2-4-их класах – «Україна – Моя Батьківщина».
Учитель може змоделювати назву першого уроку самостійно. Варто мати на увазі, 2013 рік оголошено роком дитячої творчості. Орієнтовно темами Першого уроку можуть бути:
1 клас | 2-4 класи |
Здрастуй, школо! | Ми – Київщини гордість і надія |
Перший раз – у перший клас! | Вітчизна, як мати, у світі – одна |
Ми тепер не просто діти, всі тепер ми – школярі! | Національні символи України Моє рідне село (місто) |
Школа відкрила нам двері свої | Мій рідний краю, Україно, найкраще місце на землі! |
Екскурсія Країною Знань | Буду я навчатись мови золотої... |
Перший урок у початкових класах може бути проведено як традиційно, так і з використанням інноваційних технологій.
Зміст уроку повинен відповідати дидактичним принципам науковості й доступності. Враховуючи вікові та індивідуальні особливості дітей молодшого шкільного віку, форми проведення заняття та організації діяльності учнів учитель може обирати на свій розсуд.
У процесі організації роботи з першокласниками рекомендуємо надати перевагу ігровим формам роботи, діалогічному способу спілкування, виконанню практичних дій. У першому класі можна провести цей урок спільно з батьками як яскраве й цікаве Свято народження класу. Девізом такого Свята може бути вислів: «Ми тепер не просто діти, всі тепер ми – школярі». З метою створення сприятливого емоційного мікроклімату в класі та з метою активізації навчально-пізнавальної діяльності першокласників доцільно організувати проведення ігор, поетичної сторінки, роботи над прислів’ями й загадками, хвилинок музичного та образотворчого мистецтва.
Зокрема, можна:
· провести гру «Чарівний клубок». Учні разом з учителем стають у коло. У руках учителя – чарівний клубок, який діти передають по колу й висловлюють добрі побажання (або компліменти) сусідові. Клубок при цьому розмотується, мотузок утворює коло. Коли клубок знову опиниться в руках учителя, діти беруться за руки й натягують мотузок. Учитель пропонує уявити дітям, що коло – це клас, і в ньому кожен має рівні з усіма права й обов’язки, кожен усвідомлює власну гідність і поважає іншого. Якщо хтось вийде за межі кола, воно розірветься й перестане існувати. Потрібно вчитися відчувати один одного, щоб стати дружними.
· провести гру «Паровозик». Учні разом з учителем знову утворюють коло. Вчитель пропонує дітям ближче познайомитися, вивчити імена кожного. Спочатку сам вчитель перетворюється на «паровозик». Він їде по колу, плескає в долоні й називає своє ім’я. (Наприклад: «Я – Світлана! Я – Світлана!») Потім вибирає одного з дітей. Обраний стає «паровозиком», а вчитель його «вагончиком». «Паровозик» тягне «вагончик», їде по колу, плескає в долоні, називаючи своє ім’я уже вдвох. Зробивши коло, обирається третій. Він перетворюється на «паровозик», а двоє попередніх гравців на «вагончики» і т.д.
· провести поетичну хвилинку, використовуючи вірші відповідної тематики.
Дає здоров’я спорт,
Вагу – солодкий торт.
Мед – працьовиті бджоли,
Знання глибокі – … (школа)
Хлопчик
Я вже школярик!
Вслухайтесь: шко-ля-рик!
І всі довкола дзвоники дзвенять,
Що я вже виріс,
В мене є букварик,
І я іду до школи по знання!
Дівчинка
Я хвилююсь, як ніколи,
Я хвилююся весь час,
Адже я прийшла до школи
Перший раз у перший клас.
Хлопчик
Я старанно буду вчитись,
Є вже зошит з букварем.
Був я вчора просто хлопчик,
Став сьогодні школярем.
Вчитель
Здрастуй, школо!
Здрастуй, школо! Здрастуй школо!
Сяють усмішки навколо,
Першовересень строкатий
Всіх дітей вітає з святом.
День і справді незвичайний –
Розпочався рік навчальний!
Принесе він знань багато
Першокласникам-малятам.
Поведе їх непомітно
Крок за кроком до освіти –
Скарбу, що найбільший в світі!
Успіху вам, любі діти!
Людмила Коваль
· познайомити дітей з Основним Законом нашої країни (Конституцією). Розповісти, що в нашій країні «кожен має право на освіту» (стаття 53). Вона є обов’язковою і безкоштовною.
· провести гру «Загадки мудрого портфелика», запропонувати дітям відгадати загадки про школу, шкільні речі, шкільне приладдя.
В сумці зошити, буквар. Хто до школи йде? ... Школяр | Хто скликає на урок? То дзвенить шкільний ... дзвінок. |
Водить букви і слова Отака цікава штучка. В руці виблискує здаля Нова гарненька ... ручка. | Ось до класу всіх скликає Голосистий цей дзвінок. І ми радо поспішаєм Не в садок, а на ... урок. |
В рюкзаку у мене Скринька є зелена. В ній і ручка, й олівці, Кольорові малювці. Пенал | Я на спинах катаюся Й на дітей ображаюся. Якби мені власні ноги, Я б знайшов і сам дорогу. Ранець |
· скласти «павутинку» до слова школа (інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»);
· обговорити, як діти розуміють зміст прислів’їв (на вибір, можна запропонувати інші варіанти);
Чого навчився, того за плечима не носити.
Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
Розум за гроші не купиш.
Добре того вчити, хто хоче все знати.
Розуму не позичиш.
Голова без розуму, що ліхтар без свічки.
Наука в ліс не веде, а з лісу виводить.
· розучити один із куплетів пісні «Чому вчать у школі»( муз.В. Шаїнського)
· виконати колективну роботу по розфарбовуванню малюнка «Ось і школа, ось і клас».
Підсумком першого уроку може бути колективне складання учнями під керівництвом учителя правил поведінки в школі: приходимо до школи вчасно; вчимося бути привітними (вітатися); дбаємо про свій охайний вигляд; рухаємося на перервах спокійно; уважно слухаємо вчителя; поважаємо один одного; дбаємо про чистоту тощо.
Для учнів 2-4-их класів вчителем можуть бути запропоновані нетрадиційні форми проведення першого уроку з відповідної теми. Зокрема, це екскурсія до краєзнавчого музею, урок-усний журнал, урок-концерт, урок-зустріч, тощо. Ключовими поняттями, які діти мають засвоїти чи якими мають володіти, є Батьківщина, Україна, Київщина, рідний край, столиця, Державні символи, народні символи. Основний зміст першого уроку можуть складати дібрані вчителем матеріали про:
· утворення Української держави:
· її столицю – місто-герой Київ;
· національні символи рідної країни – Герб, Прапор, Гімн;
· народні символи України;
· державну мову;
· соціальні ініціативи президента;
· рідне село (місто);
· красу, багатство, велич рідної землі
· людей (земляків), які прославили рідний край;
· турботу влади про маленьких громадян Київщини.
З метою розширення та збагачення досвіду з даної теми можна запропонувати учням:
· визначити поняття Батьківщина. Учні добирають до цього слова слова-синоніми, беруть участь у грі «Продовж речення»:
Батьківщина – це наша колиска.
Батьківщина – це ... (хліб і сіль).
Батьківщина – це ... (батько й мати).
Батьківщина – це ... (поріг рідної хати).
· скласти «павутинку» до слова Україна (інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»);
· розповісти про соціальні ініціативи президента Віктора Федоровича Януковича:
Держава створює всі умови для життя свого народу, дбає про всіх своїх громадян, бо є соціальною державою. Президент Віктор Федорович Янукович 7 березня 2013 року доручив Уряду реалізацію низки надважливих соціальних ініціатив, які стали основою Нової соціальної політики України. І сотні тисяч українців – пенсіонери, малозабезпечені, люди з особливими потребами, ветерани війни, шахтарі, молоді мами – уже мали змогу на власному прикладі пересвідчитися у їх ефективності(навести приклади).
· розповісти про турботу влади про маленьких громадян Київщини:
Губернатор Анатолій Йосипович Присяжнюк визначив пріоритети у діяльності обласної влади:
ü це підтримка талановитої молоді, створення умов для їх всебічного розвитку, реалізації своїх можливостей; (у загальноосвітніх закладах Київщини навчається 645 переможців міжнародних олімпіад, наукових та творчих конкурсів);
ü підтримка молодих людей, які своїми спортивними досягненнями звеличують Київщинуна всеукраїнських, європейських та світових спортивних аренах, допомога уреалізації їх талантів і здібностей, виховання в молоді здоровогоспособу життя. (Влада робить все можливе для розвитку фізичної культури та спорту. В області працюють програми будівництва стадіонів, басейнів, велосипедних доріжок, спорудження інших спортивних об'єктів);
ü будівництво дитячих садків (за минулий рік на Київщині збудовано 8 дитячих садочків, відновлено роботу 51);
ü піклування про дітей-сиріт (На Київщині 3 600 хлопчиків і дівчаток віком від народження до 18 років потребують уваги та піклування батьків, затишку родинної домівки. Для цього в області активно розвиваються сімейні форми виховання. Під патронатом голови облдержадміністрації Анатолія Присяжнюказаплановано облаштувати та побудувати 50 дитячих будинків сімейного типу);
ü турбота про громадян з обмеженими фізичними можливостями (Торік в області інвалідам-візочникам було видано майже 1800 засобів реабілітації, в тому числі 585 візків)….
· підготувати повідомлення про утворення Української держави, її символи.
Стаття 20. Державними символами України є Державний прапор України, Державний Герб України і Державний Гімн України (Конституція України).
24 серпня 1991 року прийнято Акт проголошення незалежності України, за яким Україна має свої державні символи: герб, прапор і гімн, які уособлюють її історію, її сутність.
Герб – головний знак держави. Зображують його на прапорі, монетах, печатках, документах. В основу сучасного Малого Державного герба нашої держави покладено стародавній золотий тризуб на синьому тлі. Існує думка, що він міг бути знаком влади вождів слов'янських племен. Інші вважають, що тризуб є символом трьох стихій природи: повітря, води і землі.
Герб
Наш герб – тризуб,
це воля, слава й сила;
наш герб – тризуб.
Недоля нас косила,
та ми зросли, ми є,
ми завжди будем,
добро і пісню
несемо ми людям. Наталка Поклад
Національний прапор України – синьо-жовтий стяг. Синій колір – це колір чистого мирного неба. Жовтий колір – це колір пшеничної ниви, колір хліба, зерна. Це і колір жовтого сонечка, без ласкавого проміння якого не зможе дозріти хліб
Прапор
Прапор – це державний символ,
він є в кожної держави;
це для всіх – ознака сили,
це для всіх – ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм:
синє – небо, жовте – жито;
прапор свій оберігаєм,
він святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
ми з ним дужі і єдині,
ми навіки вже – з народом,
українським, в Україні.
Наталка Поклад
Гімн – урочиста патріотична пісня, яка уславлює Україну. В основу сучасного Державного гімну України покладено мелодію пісні композитора XІX століття Михайла Вербицького «Ще не вмерла України…»(слухання гімну у виконанні Олександра Пономарьова).
ü здійснити заочну мандрівку вулицями столиці України (можна прослухати пісню «Фонтани Києва» у виконанні дуету «Вишиванка»).
Загадка
У нім найкращі в світі
Каштани знамениті.
Ну хто з вас здогадається,
Як місто називається?
Будинки тут високі,
Дніпро тече широкий.
Ну хто з вас здогадається,
Як місто називається?
Віддавна – це столиця,
Столиця білолиця.
Ну хто з вас здогадається,
Як місто називається?
В.Байков
Київ – найбільше місто України, її столиця.
У столиці знаходиться уряд, тому столиця є головним містом країни. Київ – місто-герой. Це звання він одержав за мужність у боротьби з фашизмом під час Великої Вітчизняної війни.
Місто стоїть на річці Дніпро. Це дуже красиве місто. У ньому багато широких вулиць і проспектів, площ і парків. На вулицях Києва ростуть різноманітні дерева, але найбільше каштанів.
Є в Києві багато заводів та інститутів. Є музеї та театри, школи та бібліотеки. В них працюють кваліфіковані робітники, талановиті вчені та митці, досвідчені вчителі.
Є в Києві величні собори і церкви. З них найстаріші – Києво-Печерська лавра й Софіївський собор. Їх побудовано багато віків тому, бо Київ дуже стародавнє місто.
Але час не шкодить Києву, навпаки, з кожним роком він стає красивішим і красивішим.
Київ
Сивий Київ, на Дніпрі
Найстаріший між містами, –
Сяє, блискає з гори
Золотими куполами.
Пам'ятає він чимало:
Бачив протягом віків
І загарбницькі навали,
І хоробрість козаків ...
Тут збулись про волю мрії,
Тут у вихорі подій
В славі розцвітає Київ –
Давній і завжди новий.
Людмила Коваль
· провести поетичну хвилинку, використовуючи вірші про красу, чарівність, вишуканість рідної мови (слухання пісні «Рідна мова» у виконанні Павла Дворського).
Стаття 10. Державною мовою в Україні є українська мова (Конституція України).
Найкращий дар, що має людина від Бога – це його мова. На земній кулі є біля 3000 мов. Є мови подібні, є мови різні. Спорідненими з нашою рідною українською мовою є польська, російська, чеська, словацька, сербська, болгарська та інші. Зовсім не подібними до нашої є китайська, німецька, англійська та інші мови.
Українська мова налічує понад 300 000 слів, які народ склав за допомогою 33 букв. Українську мову називають багатою ще й тому, що одне слово може мати кілька значень. Наприклад: чиста вода, чистий папір, чисте сумління, чисте небо, чисті світанки. Багатою наша мова є ще й тому, що в ній слова можуть виражати найтонші відтінки почуттів. Наприклад: смуток, сум, печаль, жура, туга, розпач, розпука, відчай.
Клятва
Мова кожного народу
Неповторна і – своя,
В ній громлять громи в негоду,
В тиші трелі солов'я.
На своїй природній мові
І потоки гомонять,
Зелен-клени у діброві
По-кленовому шумлять
Солов’їну, барвінкову,
Колосисту – на віки –
Українську рідну мову
В дар мені дали батьки.
Берегти її, плекати
Буду всюди й повсякчас –
Бо ж єдина – так, як мати,
Мова кожного із нас. В. Лучук
Любов до рідної мови починається з колиски, з маминої пісні.
Рідна мова
Мово рідна! Колискова
Материнська ніжна мово!
Мово сили й простоти, -
Гей, яка ж прекрасна ти!
Іван Багряний
Українська мова
Українська мова –
Мова особлива:
Майже кожне слово
В ній подібне співу!
Звуки дарувала
Їй сама природа,
Щоб не сумувалось
Нашому народу.
І дзижчить завзято
В ній весела бджілка,
І невтомний дятел
Стукотить об гілку ...
В шелесті діброви,
В різноспіві з хащі
Чутно: «Рідна мова –
Від усіх найкраща!»
Нашу мову, діти,
Будемо ж вивчати,
Будемо любити,
Будем добре знати!Людмила Коваль
Мово наша дзвінка, кришталева,
Мудра, стигла, солодка зернина.
Якщо є ти – то житиме вічно
Колисковий наш край – Україна.Вадим Кленц
ü закінчити речення:
Любити рідну мову – це значить ...
ü провести гру «Завершення фрази»:
Я знаю, що наша Батьківщина називається ...
Я знаю, що столиця нашої Батьківщини ...
Я знаю, що в Україні є міста ... і т. д.
ü доповнити вірш:
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша – солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься ... Україна.
У підсумку Першого уроку варто наголосити, що кожен учень може зробити свій внесок у становлення нашої держави, Київщини. Наполегливо вчитися, бути патріотом – це посильний дарунок рідній країні.