• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Новини
  • МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо організації та проведення Першого уроку в початкових класах

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо організації та проведення Першого уроку в початкових класах

2013-08-16

/Files/images/82020066_large_A.png

Методичні рекомендації

щодо організації та проведення першого уроку в початкових класах

Алла Седеревічене,

завідувач навчально-методичного кабінету

початкової освіти

У 2013-2014 навчальному році загальними темами до проведення першого уроку можуть бути:

· в 1-му класі – «Школа відкрила нам двері свої»;

· в 2-4-их класах – «Україна – Моя Батьківщина».

Учитель може змоделювати назву першого уроку самостійно. Варто мати на увазі, 2013 рік оголошено роком дитячої творчості. Орієнтовно темами Першого уроку можуть бути:

1 клас

2-4 класи

Здрастуй, школо!

Ми – Київщини гордість і надія

Перший раз – у перший клас!

Вітчизна, як мати, у світі – одна

Ми тепер не просто діти,

всі тепер ми – школярі!

Національні символи України

Моє рідне село (місто)

Школа відкрила нам двері свої

Мій рідний краю, Україно, найкраще місце на землі!

Екскурсія Країною Знань

Буду я навчатись мови золотої...

Перший урок у початкових класах може бути проведено як традиційно, так і з використанням інноваційних технологій.

Зміст уроку повинен відповідати дидактичним принципам науковості й доступності. Враховуючи вікові та індивідуальні особливості дітей молод­шого шкільного віку, форми проведення заняття та організації діяльності учнів учитель може обирати на свій розсуд.

У процесі організації роботи з першокласниками рекомендуємо надати перевагу ігровим формам роботи, діалогічному способу спілкування, виконанню практичних дій. У першому класі можна провести цей урок спільно з батьками як яскраве й цікаве Свято народження класу. Девізом такого Свята може бути вислів: «Ми тепер не просто діти, всі тепер ми – школярі». З метою створення сприятливого емоційного мікроклімату в класі та з метою активізації навчально-пізнавальної діяльності першокласників доцільно організувати проведення ігор, поетичної сторінки, роботи над прислів’ями й загадками, хвилинок музичного та образотворчого мистецтва.

Зокрема, можна:

· провести гру «Чарівний клубок». Учні разом з учителем стають у коло. У руках учителя – чарівний клубок, який діти передають по колу й вислов­люють добрі побажання (або компліменти) сусідові. Клубок при цьому розмо­тується, мотузок утворює коло. Коли клубок знову опиниться в руках учителя, діти беруться за руки й натягують мотузок. Учитель пропонує уявити дітям, що коло – це клас, і в ньому кожен має рівні з усіма права й обов’язки, кожен усвідомлює власну гідність і поважає іншого. Якщо хтось вийде за межі кола, воно розірветься й перестане існувати. Потрібно вчитися відчувати один одного, щоб стати дружними.

· провести гру «Паровозик». Учні разом з учителем знову утворюють коло. Вчитель пропонує дітям ближче познайомитися, вивчити імена кожного. Спочатку сам вчитель перетворюється на «паровозик». Він їде по колу, плескає в долоні й називає своє ім’я. (Наприклад: «Я – Світлана! Я – Світлана!») Потім вибирає одного з дітей. Обраний стає «паровозиком», а вчитель його «вагончиком». «Паровозик» тягне «вагончик», їде по колу, плескає в долоні, називаючи своє ім’я уже вдвох. Зробивши коло, обирається третій. Він перетворюється на «паровозик», а двоє попередніх гравців на «вагончики» і т.д.

· провести поетичну хвилинку, використовуючи вірші відповідної тематики.

Дає здоров’я спорт,

Вагу – солодкий торт.

Мед – працьовиті бджоли,

Знання глибокі – … (школа)

Хлопчик

Я вже школярик!

Вслухайтесь: шко-ля-рик!

І всі довкола дзвоники дзвенять,

Що я вже виріс,

В мене є букварик,

І я іду до школи по знання!

Дівчинка

Я хвилююсь, як ніколи,

Я хвилююся весь час,

Адже я прийшла до школи

Перший раз у перший клас.

Хлопчик

Я старанно буду вчитись,

Є вже зошит з букварем.

Був я вчора просто хлопчик,

Став сьогодні школярем.

Вчитель

Здрастуй, школо!

Здрастуй, школо! Здрастуй школо!

Сяють усмішки навколо,

Першовересень строкатий

Всіх дітей вітає з святом.

День і справді незвичайний –

Розпочався рік навчальний!

Принесе він знань багато

Першокласникам-малятам.

Поведе їх непомітно

Крок за кроком до освіти –

Скарбу, що найбільший в світі!

Успіху вам, любі діти!

Людмила Коваль

· познайомити дітей з Основним Законом нашої країни (Конституцією). Розповісти, що в нашій країні «кожен має право на освіту» (стаття 53). Вона є обов’язковою і безкоштовною.

· провести гру «Загадки мудрого портфелика», запропонувати дітям відгадати загадки про школу, шкільні речі, шкільне приладдя.

В сумці зошити, буквар.

Хто до школи йде? ... Школяр

Хто скликає на урок?

То дзвенить шкільний ... дзвінок.

Водить букви і слова

Отака цікава штучка.

В руці виблискує здаля

Нова гарненька ... ручка.

Ось до класу всіх скликає

Голосистий цей дзвінок.

І ми радо поспішаєм

Не в садок, а на ... урок.

В рюкзаку у мене

Скринька є зелена.

В ній і ручка, й олівці,

Кольорові малювці. Пенал

Я на спинах катаюся

Й на дітей ображаюся.

Якби мені власні ноги,

Я б знайшов і сам дорогу. Ранець

· скласти «павутинку» до слова школа (інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»);

· обговорити, як діти розуміють зміст прислів’їв (на вибір, можна запропонувати інші варіанти);

Чого навчився, того за плечима не носити.

Мудрим ніхто не вродився, а навчився.

Розум за гроші не купиш.

Добре того вчити, хто хоче все знати.

Розуму не позичиш.

Голова без розуму, що ліхтар без свічки.

Наука в ліс не веде, а з лісу виводить.

· розучити один із куплетів пісні «Чому вчать у школі»( муз.В. Шаїнського)

· виконати колективну роботу по розфарбовуванню малюнка «Ось і школа, ось і клас».

Підсумком першого уроку може бути колективне складання учнями під керівництвом учителя правил поведінки в школі: приходимо до школи вчасно; вчимося бути привітними (вітатися); дбаємо про свій охайний вигляд; рухаємося на перервах спокійно; уважно слухаємо вчителя; поважаємо один одного; дбаємо про чистоту тощо.

Для учнів 2-4-их класів вчителем можуть бути запропоновані нетра­диційні форми проведення першого уроку з відповідної теми. Зокрема, це екскурсія до краєзнавчого музею, урок-усний журнал, урок-концерт, урок-зустріч, тощо. Ключовими поняттями, які діти мають засвоїти чи якими мають володіти, є Батьківщина, Україна, Київщина, рідний край, столиця, Державні символи, народні символи. Основний зміст першого уроку можуть складати дібрані вчителем матеріали про:

· утворення Української держави:

· її столицю – місто-герой Київ;

· національні символи рідної країни – Герб, Прапор, Гімн;

· народні символи України;

· державну мову;

· соціальні ініціативи президента;

· рідне село (місто);

· красу, багатство, велич рідної землі

· людей (земляків), які прославили рідний край;

· турботу влади про маленьких громадян Київщини.

З метою розширення та збагачення досвіду з даної теми можна запропонувати учням:

· визначити поняття Батьківщина. Учні добирають до цього слова слова-синоніми, беруть участь у грі «Продовж речення»:

Батьківщина – це наша колиска.

Батьківщина – це ... (хліб і сіль).

Батьківщина – це ... (батько й мати).

Батьківщина – це ... (поріг рідної хати).

· скласти «павутинку» до слова Україна (інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»);

· розповісти про соціальні ініціативи президента Віктора Федоровича Януковича:

Держава створює всі умови для життя свого народу, дбає про всіх своїх громадян, бо є соціальною державою. Президент Віктор Федорович Янукович 7 березня 2013 року доручив Уряду реалізацію низки надважливих соціальних ініціатив, які стали основою Нової соціальної політики України. І сотні тисяч українців – пенсіонери, малозабезпечені, люди з особливими потребами, ветерани війни, шахтарі, молоді мами – уже мали змогу на власному прикладі пересвідчитися у їх ефективності(навести приклади).

· розповісти про турботу влади про маленьких громадян Київщини:

Губернатор Анатолій Йосипович Присяжнюк визначив пріоритети у діяльності обласної влади:

ü це підтримка талановитої молоді, створення умов для їх всебічного розвитку, реалізації своїх можливостей; (у загальноосвітніх закладах Київщини навчається 645 переможців міжнародних олімпіад, наукових та творчих конкурсів);

ü підтримка молодих людей, які своїми спортивними досягненнями звеличують Київщинуна всеукраїнських, європейських та світових спортивних аренах, допомога уреалізації їх талантів і здібностей, виховання в молоді здоровогоспособу життя. (Влада робить все можливе для розвитку фізичної культури та спорту. В області працюють програми будівництва стадіонів, басейнів, велосипедних доріжок, спорудження інших спортивних об'єктів);

ü будівництво дитячих садків (за минулий рік на Київщині збудовано 8 дитячих садочків, відновлено роботу 51);

ü піклування про дітей-сиріт (На Київщині 3 600 хлопчиків і дівчаток віком від народження до 18 років потребують уваги та піклування батьків, затишку родинної домівки. Для цього в області активно розвиваються сімейні форми виховання. Під патронатом голови облдержадміністрації Анатолія Присяжнюказаплановано облаштувати та побудувати 50 дитячих будинків сімейного типу);

ü турбота про громадян з обмеженими фізичними можливостями (Торік в області інвалідам-візочникам було видано майже 1800 засобів реабілітації, в тому числі 585 візків)….

· підготувати повідомлення про утворення Української держави, її символи.

Стаття 20. Державними символами України є Державний прапор України, Державний Герб України і Державний Гімн України (Конституція України).

24 серпня 1991 року прийнято Акт проголошення незалежності України, за яким Україна має свої державні символи: герб, прапор і гімн, які уособлюють її історію, її сутність.

Герб – головний знак держави. Зображують його на прапорі, монетах, печатках, документах. В основу сучасного Малого Державного герба нашої держави покладено стародавній золотий тризуб на синьому тлі. Існує думка, що він міг бути знаком влади вождів слов'янських племен. Інші вважають, що тризуб є символом трьох стихій природи: повітря, води і землі.

Герб

Наш герб – тризуб,

це воля, слава й сила;

наш герб – тризуб.

Недоля нас косила,

та ми зросли, ми є,

ми завжди будем,

добро і пісню

несемо ми людям. Наталка Поклад

Національний прапор України – синьо-жовтий стяг. Синій колір – це колір чистого мирного неба. Жовтий колір – це колір пшеничної ниви, колір хліба, зерна. Це і колір жовтого сонечка, без ласкавого проміння якого не зможе дозріти хліб

Прапор

Прапор – це державний символ,

він є в кожної держави;

це для всіх – ознака сили,

це для всіх – ознака слави.

Синьо-жовтий прапор маєм:

синє – небо, жовте – жито;

прапор свій оберігаєм,

він святиня, знають діти.

Прапор свій здіймаєм гордо,

ми з ним дужі і єдині,

ми навіки вже – з народом,

українським, в Україні.

Наталка Поклад

Гімн – урочиста патріотична пісня, яка уславлює Україну. В основу сучасного Державного гімну України покладено мелодію пісні композитора XІX століття Михайла Вербицького «Ще не вмерла України…»(слухання гімну у виконанні Олександра Пономарьова).

ü здійснити заочну мандрівку вулицями столиці України (можна прослухати пісню «Фонтани Києва» у виконанні дуету «Вишиванка»).

Загадка

У нім найкращі в світі

Каштани знамениті.

Ну хто з вас здогадається,

Як місто називається?

Будинки тут високі,

Дніпро тече широкий.

Ну хто з вас здогадається,

Як місто називається?

Віддавна – це столиця,

Столиця білолиця.

Ну хто з вас здогадається,

Як місто називається?

В.Байков

Київ – найбільше місто України, її столиця.

У столиці знаходиться уряд, тому столиця є головним містом країни. Київ – місто-герой. Це звання він одержав за мужність у боротьби з фашизмом під час Великої Вітчизняної війни.

Місто стоїть на річці Дніпро. Це дуже красиве місто. У ньому багато широких вулиць і проспектів, площ і парків. На вулицях Києва ростуть різноманітні дерева, але найбільше каштанів.

Є в Києві багато заводів та інститутів. Є музеї та театри, школи та бібліотеки. В них працюють кваліфіковані робітники, талановиті вчені та митці, досвідчені вчителі.

Є в Києві величні собори і церкви. З них найстаріші – Києво-Печерська лавра й Софіївський собор. Їх побудовано багато віків тому, бо Київ дуже стародавнє місто.

Але час не шкодить Києву, навпаки, з кожним роком він стає красивішим і красивішим.

Київ

Сивий Київ, на Дніпрі

Найстаріший між містами, –

Сяє, блискає з гори

Золотими куполами.

Пам'ятає він чимало:

Бачив протягом віків

І загарбницькі навали,

І хоробрість козаків ...

Тут збулись про волю мрії,

Тут у вихорі подій

В славі розцвітає Київ –

Давній і завжди новий.

Людмила Коваль

· провести поетичну хвилинку, використовуючи вірші про красу, чарівність, вишуканість рідної мови (слухання пісні «Рідна мова» у виконанні Павла Дворського).

Стаття 10. Державною мовою в Україні є українська мова (Конституція України).

Найкращий дар, що має людина від Бога – це його мова. На земній кулі є біля 3000 мов. Є мови подібні, є мови різні. Спорідненими з нашою рідною українською мовою є польська, російська, чеська, словацька, сербська, болгарська та інші. Зовсім не подібними до нашої є китайська, німецька, англійська та інші мови.

Українська мова налічує понад 300 000 слів, які народ склав за допомо­гою 33 букв. Українську мову називають багатою ще й тому, що одне слово може мати кілька значень. Наприклад: чиста вода, чистий папір, чисте сумління, чисте небо, чисті світанки. Багатою наша мова є ще й тому, що в ній слова можуть виражати найтонші відтінки почуттів. Наприклад: смуток, сум, печаль, жура, туга, розпач, розпука, відчай.

Клятва

Мова кожного народу

Неповторна і – своя,

В ній громлять громи в негоду,

В тиші трелі солов'я.

На своїй природній мові

І потоки гомонять,

Зелен-клени у діброві

По-кленовому шумлять

Солов’їну, барвінкову,

Колосисту – на віки –

Українську рідну мову

В дар мені дали батьки.

Берегти її, плекати

Буду всюди й повсякчас –

Бо ж єдина – так, як мати,

Мова кожного із нас. В. Лучук

Любов до рідної мови починається з колиски, з маминої пісні.

Рідна мова

Мово рідна! Колискова

Материнська ніжна мово!

Мово сили й простоти, -

Гей, яка ж прекрасна ти!

Іван Багряний

Українська мова

Українська мова –

Мова особлива:

Майже кожне слово

В ній подібне співу!

Звуки дарувала

Їй сама природа,

Щоб не сумувалось

Нашому народу.

І дзижчить завзято

В ній весела бджілка,

І невтомний дятел

Стукотить об гілку ...

В шелесті діброви,

В різноспіві з хащі

Чутно: «Рідна мова –

Від усіх найкраща!»

Нашу мову, діти,

Будемо ж вивчати,

Будемо любити,

Будем добре знати!Людмила Коваль

Мово наша дзвінка, кришталева,

Мудра, стигла, солодка зернина.

Якщо є ти – то житиме вічно

Колисковий наш край – Україна.Вадим Кленц

ü закінчити речення:

Любити рідну мову – це значить ...

ü провести гру «Завершення фрази»:

Я знаю, що наша Батьківщина називається ...

Я знаю, що столиця нашої Батьківщини ...

Я знаю, що в Україні є міста ... і т. д.

ü доповнити вірш:

Красивий, щедрий рідний край

І мова наша – солов’їна.

Люби, шануй, оберігай

Усе, що зветься ... Україна.

У підсумку Першого уроку варто наголосити, що кожен учень може зробити свій внесок у становлення нашої держави, Київщини. Наполегливо вчитися, бути патріотом – це посильний дарунок рідній країні.

Кiлькiсть переглядiв: 115

Коментарi